Методична розробка - Вивчення модуля "Футбол" у малокомплектних класах -Кегльбол

20.10.2017

ВСТУП

Фізична культура є важливим засобом виховання нової людини, гармонійно поєднує в собі духовне багатство, фізична досконалість і моральну чистоту raquo ;. Вона сприяє підвищенню трудової і соціальної активності людей, економічної ефективності виробництва. Фізкультура задовольняє соціальні потреби у спілкуванні, грі, розвазі, в деяких формах самовираження особистості через соціально активну корисну діяльність. Основні показники стану фізичної культури в суспільстві це рівень фізичного розвитку та здоров'я людей, ступінь використання фізичної культури у сфері освіти і виховання, в побуті, виробництві, в організації вільного часу. Результатом її діяльності є ступінь досконалості і фізична підготовленість рухових навичок і вмінь, високий рівень розвитку життєвих сил, естетичне, моральне, інтелектуальне розвиток, спортивні досягнення.

Роль фізичної культури в усі часи, була значно важливою для зміцнення, здоров'я, організму людини. Фізична культура як невіддільна частина загальної культури сучасного суспільства являє собою багатогранне соціальне явище, яке має потужний вплив на виховання і розвиток всіх верств населення.

У наше століття - століття значних фізичних, технічних і соціальних перетворень науково-технічна революція, як уже говорилося, поряд із прогресивними явищами внесла в життя і ряд несприятливих факторів. До них слід віднести гіподинамію, фізичні та нервові перевантаження, пов'язані з оволодінням складною сучасною технікою, а також стреси побутового та професійного порядку і як наслідок - порушення обміну речовин, надмірна вага, нахил до серцево-судинних захворювань, а часом і самі ці хвороби.

Вплив несприятливих факторів на здоров'я людини настільки велике, що внутрішні захисні функції самого організму не в змозі впоратися з ними. Як показує досвід, кращою протидією несприятливим факторам виявилися регулярні заняття фізичною культурою, які допомогли зміцненню та відновленню здоров'я людей, адаптації організму до значних фізичних навантажень. Чим далі йде людство у своєму розвитку, тим більшою мірою воно залежатиме від фізичної культури.

Футбол являє собою такий вид спорту, який найбільшим чином сприяє різнобічному фізичному розвитку людини і разом з тим пред'являє організму виключно високі вимоги.

Гра у футбол, пов'язана з необхідністю підтримувати високу працездатність протягом тривалого часу і виконувати порию роботу максимальної інтенсивності на тлі значного загального стомлення і стресу, вимагає високої стійкості у взаємозв'язку функціональних систем. Тому технічні та тактичні вміння футболістів проявляються в грі з належною ефективністю лише на тлі високого рівня їх фізичної підготовленості.

Всі спортивні ігри сполучені з різної за характером і інтенсивності психологічним навантаженням, футбол не є винятком. Під час гри футболісти відчувають стрес, який неодмінно відбивається на їх спортивному і технічну майстерність. Саме з цього, дана робота актуальна, оскільки важливо знати який вплив надає стресовий стан на спортивне і технічна майстерність футболіста і до яких наслідків може призвести.

Заняття футболом виробляють здатність швидко освоювати рухові дії і швидко перебудовувати рухову діяльність відповідно до мінливою обстановкою. Спритність у футболі проявляється в рухах з м'ячем, без м'яча, в постійно мінливих ігрових ситуаціях. Пересування, пов'язані з веденням, обведенням, відбором і ударами по м'ячу, вимагають від гравців найширшого прояви координаційних можливостей. Крім цього рухова діяльність у футболі протікає в умовах єдиноборства і постійно мінливих зовнішніх умов (стан поля, глядачі, погода), що вимагає високого прояву спритності.

Футбол є досить поширеним видом спорту в багатьох країнах. У дворах часто можна помітити підлітків, які грають у цю захоплюючу гру, а по телебаченню спортсменів, які посвітили цій грі все своє життя.

Однак, чи багато хто замислюються про те, як впливають заняття футболом на людський організм? А даремно, адже футбол, це той же спорт, і впливає він на фізичний стан, більш ніж позитивно.

Отже, як же впливає на організм футбол?

. Зміцнює кістки.

Не дивлячись на те, що у футболі футболісти часто отримують травми ніг, науково доведено, що постійні заняття футболом зміцнюють кісткові м'язи, а також підвищують швидкість відновлення кісток. Крім того, футболісти не відчувають проблем з кістками в старості.

Також, вчені встановили, що футбол як і, можливо, всі інші ігри з м'ячем - дуже ефективний метод профілактики вікових патологічних змін кісток і частих переломів у людей похилого віку.

. Підвищує витривалість.

Футбол впливає на витривалість, нітрохи не гірше ніж біг. Відповідно, цей вид спорту робить позитивний вплив на стан серцево-судинної системи. У людей, які займаються футболом, серце здатне легко адаптуватися як до розумових, так і фізичних навантажень, у них практично не буває непритомності або тахікардії. Взяти, приміром, тих же членів фкювентус, всі вони просто сяють здоров'ям і красою.

Крім того, при заняттях футболом тренуються легені і розвиваються литкові м'язи, м'язи стегна і гомілки, що надзвичайно корисно не тільки для чоловіків, але і жінок. У жінок футболісток ноги завжди привабливі і стрункі.

. Покращує реакцію і тренує розумові здібності. У футболі головне - не прогавити м'яч. Футболісти завжди повинні миттєво реагувати на подачі від гравців супротивника або ж гравців своєї команди.

. Крім поліпшення властивостей кісткової тканини вчені відзначають позитивну динами в роботі серцево-судинної системи, і з боку органів дихання, у людей займаються спортом спостерігається значне зниження загального холестерину в крові, що відбивається на зменшенні процесу утворення атеросклеротичних бляшок в судинах головного мозку - у зв'язку з цим поліпшується робота і нервової системи, ниркових судинах, в коронарних судинах, і судинах нижньої кінцівки.

Серце людей займаються спортом краще адаптується до різної розумової та фізичної навантаженні, внаслідок чого людей практично не турбують болі в області серця, задишка при фізичному навантаженні, вони менше схильні до втоми, як від фізичної, так і від розумової роботі, у них нормалізується цикл сну, в слідстві поліпшенні роботи головного мозку, практично відсутня ранкова гіпотонія і сонливість

Футбол у малокомплектній школі

Сільська малокомплектна школа - вельми специфічне явище на освітній карті нашої держави. Оскільки малокомплектні школи в основному розташовані в селах, то їх основною проблемою є відсутність засобів навчання, наочності. Застосування різноманітних способів і методів ведення уроків в малокомплектній школі дуже важливо. Урок є основною формою організації навчального процесу в сучасній школі.

Основною проблемою у даному плані виступає саме кількість учнів у класах. З одного боку можна знайти, як плюси так і мінуси.

Отже, до плюсів можна віднести :

- можливість вчителя більше уваги приділити кожному учню;

- при наявності спортивного інвентаря, менша кількість учнів дає більшу щільність уроку;

- більше часу на технічну підготовку учня.

До мінусів можна віднести:

- до вивчення футболу належить, як технічна складова, так і її тактична, що в умовах малої кількості учнів ускладнює її засвоєння, адже одна справа прослухати тактику, а зовсім інша її відпрацювати;

- неможливість провести двосторонні ігри, особливо, якщо врахувати, що в деякі періоди, кількість учнів присутніх може коливаватись через хвороби;

Уроки вирішують найбільш складні завдання - розучується новий програмний матеріал з розвитку рухів, повторюється пройдений з метою вдосконалення рухових навичок і вмінь у відповідності з віковими та індивідуальними особливостями учнів кожного класу. Загальнорозвиваючі вправи сприяють зміцненню м'язів, суглобів, умінню орієнтуватися в просторі. Провідне місце займає навчання основними видами руху - ходьбі, бігу.

Дуже важливо, щоб учні бачили свого вчителя під час викладу матеріалу. Тому краще, якщо він буде стояти на одному місці, а не ходити по класу. До того ж для встановлення необхідного контакту з класом сам учитель повинен бачити всіх школярів. Так йому буде легше утримувати їх увагу. Одночасно він зможе бачити, встигають чи вони засвоювати висловлюваний матеріал. Не менш важливі міміка та жести вчителя. Для кращого засвоєння теми необхідно поділити її на смислові частини і після кожної робити узагальнюючі висновки та підбивати підсумки. Дуже корисно для засвоєння матеріалу повторення того, що сказав учитель, але своїми словами. Якщо увагу класу чимось відвернута, не завадить робити паузи. Для збереження уваги прекрасним способом є підвищення і зниження голосу.

При цьому доречне виконання вправ та їхнє розяснення у колі, при цьому можна простежити і за правильним виконанням і всі учні бачать вчителя.

КЕГЛЬБОЛ

На основі свого досвіду роботи з класами у яких невелика кількість учнів, я почав застосовувати і нові підходи, які мають зацікавити учнів, підвищити їхню рухову активність та покращити техніко-тактичні навички.

Одним з таких підходів і став КЕГЛЬБОЛ - гра на спортивному майданчику чи спортивному залі, з двома кеглями, які виконують роль традиційних футбольних воріт, але звісно ж значно меншого розміру. При цьому гравцям-захисникам забороняється захищати кеглю на відстані ближче 1 м. За порушення цього правила призначається пенальті з 5 метрів. Всі інші порушення трактуються, як і у великому футболі, але караються вільними ударами. В залежності від наявності ігрового майданчика, учням можна обмежувати розміри ігрового поля, що звісно ж ускладнює виконання і заставляє їх шукати нові шляхи та покращувати свої технічні навички.

При цьому застосовуючи дану гру протягом 2 років, можна звернути увагу, що значно зросла технічна майстерність учнів. Особливо це стосується точності передачі та удару, адже саме на ці навички і ставиться акцент у грі. Але при цьому є ще один величезний плюс - ця шра вчить боротися з футбольним егоїзмом, адже гравцю доводиться для виконання завдання - збити кеглю, віддати передачу, щоб обійти суперника, швидко відкритись у зону, діяти в один-два доторки, що звісно вимагає швидкого мислення та кращого бачення поля. Як наслідок, останні два роки команди нашої школи посідають призові місця з міні футболу, перемагаючи суперників у яких значно більше учнів у класах,школі,що і є яскравим прикладом,що варто продовжувати впроваджувати КЕГЛЬБОЛ і надалі.